Natuurfotografie en overvloei

Twee keer per jaar iemand voor de clubavond 'strikken' is voor ons een uitdaging. Wie kan stimuleren en ondersteunen in onze fotografiekunsten, wie heeft er tijd en voor wie denken we dat er onder de leden belangstelling is. Allemaal zaken waar geprobeerd wordt in te voorzien. Voor vanavond hebben we Jos Ketelaar bereidt gevonden om zijn werk te tonen en daarover te vertellen.

Jos blijkt samen met zijn ega gekomen te zijn en wanneer ik arriveer staat zijn beamer en luidsprekers al klaar. Ik laat nog even het vernieuwde projectiescherm zakken en we kunnen voordat we van start gaan nog eerst rustig een praatje maken en koffie drinken.

We zijn vanavond bijna allemaal aanwezig en dat is natuurlijk fijn, ook hebben we nog twee gasten die een keertje sfeer bij ons komen proeven. Altijd goed natuurlijk!

Om 20:00 uur stelt Jos zich aan ons voor. Jos blijkt al heel lang geleden in de fotografie te zijn gerold en te zijn begonnen met een analoge Petri camera. Daar heb ik nog nooit van gehoord, maar dat zegt meer over mijzelf natuurlijk. Daarna een Olympus camera om tegenwoordig met een Canon op pad te gaan. Geen full frame maar een crop camera. De lenzen die Jos heeft gebruikt zijn legio maar tegenwoordig gaat hij veel op pad met een macro 100mm of zelfs 180mm en een zoom 70-200mm. Daarnaast heeft hij zijn filmcamera waarmee hij op 15 meter afstand nog prima opnames kan maken van futen, meerkoeten enz... Voor het samenstellen van zijn overvloei, zoals Jos zijn audio-video presentaties noemt, gebruikt hij tegenwoordig Wings platinum 6.

We starten de eerste AV-presentie die de titel 'Catalonië' heeft meegekregen. We zien mooie video natuurbeelden met foto's die daar doorheen vloeien. Mooi gedaan. We zien de bijzondere Pyreneese lelie, hagedissen en vlinders als het groot geaderd witje. Allemaal even prachtig gefotografeerd. Af en toe stopt het beeld even, zodat Jos 'speaker support' kan geven. Dat doet Jos graag want hij is goed onderlegt met betrekking tot zijn onderwerpen. Veel foto's worden gemaakt met F8, 1/200 sec én in-geflitst. Ook wordt er voor de macro veelal handmatig scherpgesteld. Bij vlinders wordt getracht om het oog, de vleugeltips en de voelsprieten scherp te hebben. Daarnaast geniet een mooie onscherpe achtergrond de voorkeur. Op een foto meer of minder blijkt Jos niet te kijken, er worden duizenden foto's gemaakt. Hier selecteert hij de beste uit.

Hierna een presentatie 'Zandverstuivingen bij Kootwijk' met zandhagedissen en mistopnames. We zien de heivlinder, het hooibeestje, de vuurvlinder, de zandhagedis, het stopt hier niet mee. Er komt een spekzwoerdzwam en een weke poria voorbij, wie kent ze niet? De pruikzwam en het plooivlieswaaiertje, Jos kent ze allemaal... De presentaties volgen elkaar op en hebben op de achtergrond rustgevend kabbelend water en of een muziekje meegekregen.

Voor we het weten is het 22:00 uur en moeten we stoppen. Het was prachtig. Ga zo door Jos, want nu heb ik kunnen genieten van de toefige labyrintzwam met guttatiedruppels. Wie kan mij dat nazeggen!