De Woude

Donderdag 29 april 2021
De corona heeft een behoorlijke verlamming op het clubleven gelegd het afgelopen jaar. Eindelijk kunnen we weer eens een keer zonder schroom een fotoavond op locatie organiseren. We hebben voor De Woude gekozen. Na enkele weken weliswaar koud maar zonnig weer treffen we het niet vandaag. We hebben vandaag kou én regen, geen fijne combinatie. Ik ontvang dan ook e-mail met de vraag of het wel doorgaat en af-berichten. Helaas ik kan het ook niet beter maken. Wanneer ik aan kom rijden bij het pontje is Steven al aanwezig. Na een begroeting gaat Steven nog even in de auto terug om warm en droog te blijven. Ik pak echter mijn camera en zet er mijn 80mm wether resistant lens op. Daar ga ik het mee doen vanavond want het is de enige die ik bij mij heb die WR is. Eigenlijk had ik stiekem toch verwacht dat het droog zou worden en ook nog wel een ander, meer groothoek lensje zou kunnen gebruiken.
Spoedig komen de anderen ook zodat we om 19:30 uur toch nog met 6 zijn. We zijn allemaal gekomen omdat het eindelijk weer eens kan en zijn blij elkaar te zien, maar het weer daar zijn we het over eens, is waardeloos. De penningmeester heeft de overtocht voor het pontje vooraf betaald terwijl Chris de Burgh lang geleden al zong ‘Don’t pay the ferryman’. We komen na 30 seconden in De Woude aan. Je kunt bijna naar de overkant springen. Onbegrijpelijk dat hier geen brug is. Ieder gaat vanaf nu zijn eigen gang. Een plaatje schieten moet lukken want De Woude blijkt een leuk eilandje te zijn. Al spoedig wordt ik door iemand aangesproken met de vraag wat we komen doen. Ik ben een beetje van slag want het is net of die persoon ken. Na vermelding dat we vanuit de fotoclub hier zomaar een kijkje komen nemen vraag ik of de man hier woont en zeg dat zijn gezicht me bekend voor komt. Hij laat weten ook voor tv te werken en daarom misschien bekend lijkt. Later realiseer ik me dat het Dennis van der Geest was, voormalig wereldkampioen judo en tegenwoordig dus als tv presentator werkzaam is.
Het regent gestaag verder en ik schiet wat plaatjes van bloesem en andere plekjes. Een fraaie zonsondergang zou je hier best kunnen fotograferen maar vanavond niet. Ieder ziet een oude schuit half onderwater liggen. Dat zou een mooi plaatje moeten zijn. Ik maak er een paar. Later loop ik er nog eens langs, een flitsje zou de boel wellicht leuker maken maar met die regen durf ik het flitsen niet aan. Kalm loop ik het bewoonde deel rond en uiteindelijk zie ik niemand meer. Het is 20:30 uur en iedereen heeft het volgens mij opgegeven. Terug met het pontje en in de auto denk ik: De Woude een leuk plekje, maar het moest er niet zo regenen. Straks mijn plaatjes maar eens bekijken.