Portret met hoofddeksel

Het zit niet mee met de clubavonden. Nu mogen we eindelijk weer in de Poelenburcht onze clubavond hebben, blijkt dat we voor onze oefenavond pas om 20:00 uur verwacht worden. Dit terwijl we onze oefenavonden altijd om 19:30 uur starten. Even een kwestie van miscommunicatie. Gelukkig kunnen we aan de bar nu eerst rustig wat drinken. Ondertussen is Herman al druk begonnen met spullen klaarzetten zodat, zodra de zaal vrij is, we straks zo snel mogelijk kunnen starten.
Aanvankelijk zouden we ‘Groepsportretten’ als onderwerp hebben maar wegens de maatregelen is dat omgezet naar ‘Portret met hoofddeksel’. Daar de meeste maatregelen morgen komen te vervallen voelt het alsof we het oorspronkelijke onderwerp wel hadden kunnen handhaven. Maar het zal de pret verder niet drukken. Dat doet het verkeer wel. Het blijkt al snel dat mensen de Poelenburcht niet kunnen bereiken. Herman weet te vertellen dat de A8 dicht is wegens olie op de weg. De hele omgeving zit vervolgens vast. Zo starten we de avond met 7 leden. Van te voren heb ik zelf enkele portretplannetjes gemaakt. Ik wil een ‘gesluierd’ portret maken van een van de dames, die met de meest blauwe ogen lijkt mij het leukst. Verder heb ik stiekem toch een plannetje om als de situatie het toelaat, om een groepsportret te maken van drie mannen, waarbij ik inspiratie gevonden heb in een schilderij van Rodrigo Moynihan. Verder zie ik het wel.
Eerst opstarten, dat is toch altijd weer een beetje gedoe met de flitsapparatuur. Herman heeft 1 nieuwe trigger gekocht waardoor we weer van alle drie de flitskoppen gebruik kunnen maken. Toch valt het niet mee want sommigen onder ons krijgen hun camera niet aan het flitsen, dat is toch jammer en geeft huiswerk zodat het de volgende keer wel gaat lukken. Zo leer je je spullen kennen.
Heidi is bereid om zich te ‘sluieren’ en na een aantal pogingen heb ik twee poses die mij bevallen. Ik loop weer even rond en zie Jos met pet voor de witte achtgrond zitten. De flitser krijgt men niet aan de gang. Bij mij blijkt de trigger wel te werken en zodoende heb ik ook alweer een portret van Jos. We zijn druk en de sfeer is goed. Heide en Jolanda verschijnen met cowboyhoeden dus die druk ik ook maar even af, wat zien ze er leuk uit.
Of ik Herman even wil helpen, hij wil een foto die een beetje spannend is, van opzij genomen terwijl hij een jas met capuchon op draagt. Na enig proberen lijken we de belichting in orde te hebben. Hierna komt de kans voor mijn groepsportret, ik wordt er helemaal blij van. Even de compositie tonen aan de mannen, het schilderij heb ik op mijn telefoon meegenomen, en daar gaan we. Alleen de achtergrondgordijnen werken niet mee, die maar een keertje open zodat we de metalen achterwand zien. Dat geeft een onverwacht leuk beeld. Daarna de gordijnen weer dicht en een beetje opschuiven. Nu ziet het er beter uit maar staat er weer andere ‘rommel’ in de weg. Dat los ik op door portret te schieten. Ik ben tevreden.
Ondertussen loopt het ook al tegen 22:00 uur. De tijd gaat snel wanneer je bezig bent. Samen ruimen we op en zullen eerdaags de resultaten tonen.