Bonifatiuskerk

Het is zaterdagmiddag 16 april 2022 wanneer we ons verzamelen voor de Bonifatiuskerk te Zaandam. We zijn al snel met een paar maar tot onze schrik is de kerk gesloten terwijl we toch hadden afgestemd dat we vandaag foto’s mogen maken in de kerk. Een ons onbekende vrouw staat ook aan de dichte deur en gaat bellen en meldt dat de fotoclub naar binnen zou mogen vanmiddag, of iemand kan komen om open te doen. En zowaar we mogen even later om 14:00 uur naar binnen, wel de deur dicht achter ons want ze zijn vandaag niet open voor bezichtiging omdat de persoon van de kerk die ons zou opvangen ziek geworden is. Wij zijn gelukkig toch binnen en kunnen van foto’s gaan maken. Al snel zijn we aan de slag. De kerk is prachtig en zelfs een beetje versiert vanwege de paasdagen. We moeten hier toch wel een paar goede foto’s kunnen maken.
Ik maak al gelijk even een groothoekopname van achter uit de kerk naar voor, vanuit een laag standpunt. Er schijnt echter een lastige zon naar binnen waardoor er een grote spot licht op één punt valt. Dan nog maar even bracketing toepassen. Drie belichtingen die ik thuis dan ga samenvoegen. Zo die staan erop. Ondertussen al ervaren wat iedereen vanmiddag wel zal merken. Wanneer je een overzichtsfoto van de kerk wilt maken dan lopen er telkens mede fotografen door je beeld.
We zijn lekker bezig en ik hoor een paar keer gebonk rondom op de deuren van de kerk. Ik denk bij mijzelf: Dat is toch wat, je hebt toch altijd weer vandalen. Even later gaat mijn telefoon. Het blijkt Flip te zijn, die heeft op de deuren staan bonken, hij was een paar minuten later en de deur is dicht. Dat wisten wij niet maar de deur valt in een slot. Het was namelijk niet de bedoeling dat er zomaar mensen naar binnen kunnen vanmiddag. Snel laat ik Flip naar binnen. Sorry Flip, het was niet de bedoeling om je buiten te sluiten. Later ontmoeten we Stieneke, ook die was buitengesloten. Jammer dat dat mis is gegaan.
Al snel is iedereen toch weer druk bezig. Zelf heb ik nog een paar selfies in gedachten en ga er een plekje voor zoeken waar ik in het licht in de kerkbanken sta. Daar kan ik een selfie maken zonder te grote sluitertijd en ook met een lage iso. Wel even handmatig scherpstellen met mijn Lensbaby 56 mm lensje. Dat is altijd even prutsen wanneer je zelf nog niet in beeld staat. Maar even later sta ik erop. Dat is naar mijn zin. Nu nog een met een flitser achter mij. Dat blijkt niks te worden. De flitser dan voor mij, er ontstaat hierdoor een fraaie schaduw van mij op een achterliggende statie. Mooi symbolisch voor de mens die zijn schaduw over Christus werpt.
Het is ondertussen gewoon gezellig in de kerk. Er wordt gebabbeld en ook Peter van Wijngaarden is langsgekomen. Hij blijkt wel vaker deze kerk in te gaan. Ik zie ondertussen dat er fotografen vrijmoedig het priesterkoor betreden om foto’s te maken. Daar mag je doorgaans niet komen maar vandaag staat er geen verbodsbordje en er is niemand die toezicht houdt. Zelf laat ik het ook maar zo, ondanks dat ik zelf geen vrijmoedigheid hiervoor heb.
Nog een foto van een prachtig openstaand smeedijzer hekje die symbolisch gepasseerd moet worden om het achterliggende altaar de benaderen. Symboliek genoeg in de RK-Kerk. Er staan ook prachtige roodmarmer knielbanken voor in de kerk. Daar heb ik geen tijd meer voor want de mannen die in de kerk aan het werk waren zijn klaar en we moeten de kerk verlaten.
Even later staan we weer buiten in de zon, het is een mooie fotolocatie die Bonifatiuskerk. We wandelen richting de Zaan om bij De Fabriek op het terras aan het water te gaan zitten. Het is een fantastisch plekje om nog even wat te drinken. De penningmeester blijkt te betalen dus dat treffen we. Het is reuze gezellig maar na een uurtje keert ieder weer tevreden huiswaarts.

De foto’s presenteren we pas volgend seizoen….